söndag 27 november 2011

Stinas föreläsning

"...rika miljöer ger rika barn, fattiga miljöer ger tysta barn"... är det som fastnat mest denna kväll.

Tydligen berörde dessa ord mig, väckte något som fick mina tankar att åter snurra några varv.
Ryckt ur sitt sammahang kan de betyda just vad som hels. I min värld med mitt bagage behöver det inte vara en nackdel att finnas i en fattig miljö. Fattiga miljöer kan skapa kreativitet, kan uppmuntra till nya vägar och nya upptäckter.
Då jag smakar på meningen en gång till och reflekterar vidare så landar jag återigen i det som jag gjort vid tidigare föreläsningar: maktperspektiv och förhållningssätt!

Visst är det underbart hur jag hela tiden landar i dessa två för mig mycket viktiga...vad kan man kalla de... värdegrund?

Vad spelar det för roll om ett barn växer upp i en rikmiljö med olika material om det aldrig får lov att använda sig av dessa. Vad spelar det för roll om ett barn har tillgång till olika material om jag som pedagog med mitt förhållningssätt inte tillåter barnet att upptäcka och utveckla sitt skapande och sitt visuella språk?

Makt, makt och förhållningssätt! Alltid dessa ord som följer mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar