fredag 2 december 2011

Hos Malin i Hammarkullen

Så var det torsdag igen, och dags att träffa denna härliga grupp människor som utgör min basgrupp, denna gång var det Malin som stod för värdskapet i Hammarkullen.
Hammarkullen är för mig Karneval, chorizo och röj röj! Från och med denna kväll betyder Hammarkullen så mycket mer! En sådan inspirerande miljö som mötte oss från första stund!

Ordet dokumentation har för mig blivit starkt förknippat med Reggio filosofin. Denna höst har vi reflekterat, reflekterat och åter reflekterat i vårt arbetslag kring dokumentation. Så plötsligt en kväll kliver man in genom tröskeln i en förskola i Hammarkullen och allt liksom faller på plats!

Det är som Vygotskij skriver att man måste ha en fiffig kompis att härma. Jag upptäcker hela tiden nya fiffiga kompisar som jag gärna härmar och tänker att med hjälp av dem konstruerar ny kunskap.

Våra gemensamma reflektioner handlade om... gissa... just det: dokumentation och processdokumentation! Det är så härligt att lyssna om allas tankar kring detta, var vi är i våra olika processer. Vi pratade om att "facka in kunskapen". Det är kanske det som händer med mig just nu, jag fackar in min kunskap?

Mötet med Malin och Hammarkullen startade en rafflande process hos mig. Just nu gör jag som barnen som har tillgång till nytt material: det sprutar dokumentation från mig. Jag upptäcker att jag befinner mig i klotterstadiet, jag trivs, är lycklig.

Tack Malin A!!

Facka in kunskap... lugn jag fyller på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar