söndag 13 november 2011

Möte med Mia

...handlade om pedagogisk dokumentation. Det har surrat mycket i mitt huvud kring pedagogisk dokumentation, inte bara för att det ingår som en del i kursen som Atelierista utan för att vi använder oss mycket av det i vårt dagliga arbete.
Min upplevelse är att alla har en egen bild om vad pedagogisk dokumentation är och vad det innebär och frågan är hur långt vi har kommit i dessa reflektioner och diskussioner?
I mitt yrke har jag förmånen att göra lärandebesök inom olika verksamheter; förskolor, grundskolor och gymnasieskolor. Här möter jag pedagoger som diskuterar detta mycket, jag ser också olika sätt att dokumentera och får ta del av olika dokumentationer.
Min undran har alltid rört sig kring: vad är pedagogisk dokumentation och vad är dokumentation? Vad skiljer de olika begreppen. När övergår den från att vara en dokumentation till att bli en pedagogisk dokumentation?

Jag fick inga svar av Mias föreläsning och är inte detta som är så underbart?! Att inte få något svar utan att det får fortsätta snurra i mitt huvud några varv till innan jag landar i vad det är för mig, för att sedan möta mina kollegor och upptäcka att vi måste vända ännu en gång!

Det har gått nästan två veckor sedan föreläsningen, nu har det snurrat några varv till i mitt huvud, jag har reflekterat med min kollega ytterligare några varv.

Min reflektion är att i samma stund som jag plockar fram den dokumentationen som jag gjort (vare sig det rör sig om digitala bilder, anteckningar över en observation, en filmsekvens mm), lägger det på bordet och bjuder in kollegor eller barnen så blir det en pedagogisk dokumentation. Reflektionen kring vad vi ser tillsammans, vad barnet/ barnen försöker lära sig och vilka utmaningar som födds ur dessa reflektioner är "produkten" som vi kallar: pedagogisk dokumentation. Jag tänker att det också är viktigt att vi får ner våra gemensamma reflektioner på papper för att vi ska kunna komma ihåg hur vi tänkte, när vi tänkte det inför nästa gång vi tillsammans ska reflektera över det nya som har skett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar