söndag 13 november 2011

Möte med Pernilla Mårtensson

Vissa människor har en förmåga att träffar dig mitt solar plexus, Pernilla Mårtensson är en sådan person!

Jag fylls av värme, glädje och lycka bara jag tänker på henne och detta vårt första möte, för fastän hon inte vet vem jag är så påverkar hennes ord mig, jag känner mig sedd! Orden träffar mitt i  magen, hjärtat, hjärnan gör allt för att hålla sig kall och kritisk. Jag tänker att jag måste vara kritisk och bilda mig en egen uppfattning om vad hon säger om vad som sker, om jag sväljer allt utan att reflektera så blir det nya den enda sanningen och var finns då uttrymmet för olikheterna?

Herre gud! Inte visste jag att en "liten kurs" på högskolan skulle väcka så mycket tankar och reflektioner hos mig?!?! Jag lyfter varje gång!

Delar av Pernillas föreläsning handlade om projekt. Hon pratade om något som jag direkt tar till mig i mitt arbete och som jag ska applicera redan på måndag när jag kommer till barngruppen: att ge barnen den dokumentationen som vi har gjort och helt enkelt lyssna efter vad barnen håller på att utforska och lära sig. Så genialt mitt i all sin enkelhet!

Hur många dagar är det kvar till nästa torsdag? Alldeles för många!

2 kommentarer:

  1. Hej Graci....
    Förstår din magkänsla så väl! Underbara Pernilla! Hon har en fantastisk förmåga att se andra. Har den känslan något med lusten och nyfikenheten, för oss som lyssnar, är det det som gör att man lär sig? Hmmmm....
    Lev väl Lotta

    SvaraRadera
  2. Ja du Lotta...nyfikenheten och lusten att lära sig tänker jag...

    tack för att du finns bland mina reflektorer!

    SvaraRadera