fredag 30 mars 2012

Bildanalys...

... föreläsningen med Tarja Häikiö tog med mig till nya dimensioner.
Mycket av det hon föreläste om var redan bekant, det fascinerande var när vi själva i grupperna fick reflektera tillsammans kring bilderna.
Tove Jansons "Den farliga resan" var boken vi fick använda för analysen. Med hjälp av verktygen som Tarja gav oss jobbade vi oss fram i boken, uppslag för uppslag... vi skulle läsa av bilden som en text, hm... så djupgående har jag inte tidigare gått in i en bok...

Det är intressant då vi tittar på en bild, vad mycket sex par ögon kan se... och ännu intressantare vilka tolkningar som var och en av oss gör och hur den tolkningen blir då vi lägger ihop den. I början var vi lite trevande för att sedan bli djärvare och djärvare.

Det finns olika sätt att ta sig an en bild. Tarja gjorde oss medvetna om att vi kunde se den ur ett feministiskt perspektiv, Marxistiskt (dvs. ett klassperspektiv), ett biografiskt- historiskt eller psykoanalytiskt perspektiv, allt beroende på i vilken kontext boken hade blivit skriven.

”Den farliga resan” hade många bottnar, jag tänker att var och en kan göra sin egen tolkning utifrån vilken fas i livet var och en befinner sig i. Den som jag framförallt fastnade för var den om Tove Jansons egen inre resa. Jag hade ingen aning om vad hon hade gått igenom i sitt liv, hennes historia eller sexualitet, vilka spöken och samhällsstrukturer hon fick kämpa emot. Plötsligt var boken ingen barnbok längre, utan en biografi om en intressant människa som jag gärna lär mig mer om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar