fredag 7 oktober 2011

Möte i basgruppen...

gick i inspirationenstecken. Vi träffades hos oss på Sotenäs förskolan, i husets hjärta Ateljén. Här, nära Torget, arbetar min kollega Lotta T. Våra barn har tillgång till många olika inspirerande material som vi denna kväll också fick tillgång till.
Stinas föreläsning fick mig att reflektera kring mina kunskaper om material och framför allt mina rädslor. Jag har alltid vetat att jag inte kan måla och växt upp med den vetskapen. Stinas bok säger precis det motsatta, jag kan bara jag har tillgång till material och möjlighet att prova. Det viktiga är inte prestationen utan glädjen i att upptäcka, är min omedelbara reflektion. Med detta i tankarna gav jag mig hän i upplevelsen av all material som Lotta hade plockat fram åt oss!

                                            materialet var uppdukade på ett inbjudande sätt

                                                          olika penslar på en spegel...

Jag fick för första gången prova att måla med akryl, akvarell, flaskfärger och pulverfärger.
Att blanda pulverfärg med lim gav exakt samma känsla som att måla med ackryl, ett bra allternativ
att ge barnen. Många skratt och många aha-upplevelser blev resultatet av denna underbara kväll!

                                                                             akryl...
                                                                 akvarellpennor, "vått i vått"

pulverfärg och lim...

                                                             måste det föreställa något?


 


2 kommentarer:

  1. Ni hade ordnat en riktig höjdarkväll. Filmen som barnen hade gjort var helt fantastisk. Jag hoppas kunna komma igång och jobba med mer teknik i min undervisning - har lång väg kvar - men blev riktigt inspirerad av ert arbete./ Lena

    SvaraRadera
  2. Tack Lena för dina ord! Det var så kul att ha er här!

    SvaraRadera